Barcelona

Najviac prepracovaná katedrála, akú som dovtedy videl a ja som nemal funkčný mobil, ktorým by som to zachytil.
Anglická – English version.

Blog-Erik-ErikZačiatkom mája 2017 som bol pracovne v Santa Susanne v Španielsku. Pár dní som fotil súťaže v kulturistike a fitnes, debatoval s trénermi a po nociach triedil fotky a písal reportáže. Po skončení súťaže sme však mali ešte jeden deň čas do odletu a tak som sa rozhodol navštíviť Barcelonu. Spolu so spolubývajúcim, ktorý sa tiež volá Erik, sme nasadli v Santa Susanne na vlak s cieľom Plaza de Catalonya. Odtiaľ sa dá celkom jednoducho dostať ku katedrále – pozri mapku.

Blog-way-to-cathedral

Každý chalan, ktorý má rád futbal, chce navštíviť futbalový klub FC Barcelona. Mňa však viac zaujímala katedrála Sagrada Familia. Navrhol ju slávny katalánsky architekt Antonio Gaudí. Gaudího nečakane zrazila električka a stavba ostala nedokončená. Pracuje sa na nej vyše 120 rokov.

Blog-Placa

Zo stanice sme vyšli priamo na námestie Placa de Catalunya. Môj prvý dojem z Barcelony bol rovnaký, ako v každom inom veľkom meste v západnej Európe: rušná ulica, obchody svetoznámych značiek a plno turistov. Trojica príslušníkov ozbrojených zložiek hliadkovala neďaleko nás so samopalmi, čo mi pripomenulo, že časy sa zmenili odvtedy, ako som pred pár rokmi cestoval po Európe. Bezpečnostná situácia je naozaj vážna, čo sa odrážalo v tvárach príslušníkov, aj keď to boli Španieli, ktorí sú väčšinou veselí ľudia.

Blog-house-Islam

V ovzduší však bolo stále cítiť južanskú atmosféru (nebola to len vlhkosť vzduchu). Niektoré budovy boli pomerne exotické, možno je to ešte vplyv Moslimov, ktorí toto územie kontrolovali v Stredoveku, alebo kreatívne nápady Gaudího, ktorý okrem katedrály navrhol aj viacero budov v meste.

Blog-me-in-front-of-Hard-Ro

Najskôr sme šli do Hard Rock Cafe, ktoré nikdy nevynechávam. Bolo plné ľudí. Nechcel som byť ten typ turistu, ktorý príde, urobí fotky a vypadne a tak som strávil niekoľko minút čítaním popisov pri všetkých artefaktoch rockových hviezd s cieľom dozvedieť sa niečo nové. Bola tam gitara Jimiho Hendrixa, košeľa Michaela Jacksona, Shakirino oblečenie z vystúpenia (som zvedavý, že či by tam bolo, aj keby nechodila s futbalistom FC Barcelona Piquem), a gitara Metallicy.

Z Hard Rock sme kráčali ku katedrále. Trvá to asi 35-40 minút. Cestu, ktorú nám vyznačilo dievča v turistickej kancelárii sme prekonzultovali s miestnym taxikárom. Brali sme do úvahy fakt, že dievča tam mohlo byť iba na brigáde (nezamestnanosť mladých v Španielsku je takmer 30 percent) a preto sme sa rozhodli veriť taxikárovi. Po ceste sme sa zastavili v mobil shope, lebo Erikovi sa ešte ráno pokazil telefón. Strávili sme tam desať minút nabíjaním telefónov a debatovaním s predavačom.

Blog-me-profile-Sagrada

Potom sme si urobili pár profilových fotiek s katedrálou z diaľky a išli sme sa najesť do ázijskej reštaurácie. Fotoaparát v mojom telefóne prestal fungovať a tak som sa rozhodol reštartovať zariadenie. Pri zadávaní PINu som si spomenul, že som si na začiatku pracovnej cesty kúpil španielsku SIM kartu, aby som tu mal internet (aké múdre). Nezapísal som si však svoj PIN (aké hlúpe) a teraz som nemohol používať telefón. Ani môj fotoaparát, poznámkový blok, plánovač…ako novinár z povolania som skončil.

Blog-cathedral-Sagrada-dist

Často som príliš zaneprázdnený robením fotiek a nestihnem si vychutnať veci, ktoré zaznamenávam. Teraz mi život prihral šancu. Staraj sa o svoj vlastný zážitok, nie o jeho sprostredkovanie. A tak som tam stál bez akéhokoľvek nástroja, ktorý by mi umožnil zachytiť tú neo-gotickú nádheru pre večnosť sociálnych sietí (ktorá trvá tak asi jeden deň). Stál som tam, obdivoval som precíznu prácu a snažil som sa vymyslieť niečo múdre, čo by môj obdiv bežného turistu zaradilo do kategórie amatérsky architekt.

Katedrála je postavená v neo-gotickom štýle a je veľmi bohato (možno až príliš) zdobená. Architektonicky nie sú najlepšie vyriešené piliere vo vnútri a statika je z toho dôvodu slabá, ako som sa neskôr dozvedel od odborníkov. Gaudí však chcel postaviť zázrak. Po dokončení budú veže merať 170 metrov, čo je vyššie ako okolité kopce.

Keď sme doobdivovali katedrálu, rozhodli sme sa vrátiť sa na stanicu. Erikov telefón bol už na konci s batériou a ak by sa jeden z nás stratil v tom dave, nemali by sme šancu nájsť sa.

Blog-churros
Churros – populárny dezert, niečo na spôsob našich šišiek

Kráčali sme ulicami popri malých kaviarňach a pekárňach. Niektoré z nich boli plné medzinárodného života. Hostia hovorili rôznymi jazykmi. Olympijské hry v roku 1992 v Barcelone spôsobili, že do mesta začali prúdiť turisti a prisťahovalci. Dnes je to desiate najnavštevovanejšie mesto vo svete a tretie v Európe.

Blog-Barca-Shop

Pred odchodom vlaku som ešte nazrel do obchodu FC Barcelona. Klub založil švajčiarsky prisťahovalec Joan Gamper v roku 1899. Hráčov zozbieral na inzerát v novinách. Zvyšok je história, ako sa hovorí.

Na stanici som si prečítal miestne noviny. El Periodico je katalánsky denník, čo bolo evidentné z článkov, ktoré podporovali nezávislosť Katalánska. Ekonomicky je to najsilnejší región Španielska. Na druhej strane, El Pais so sídlom v Madride sa snažil držať krajinu pokope. So všetkými problémami okolo Brexitu si nemyslím, že by malo dôjsť k ďalšiemu štiepeniu Európy. Miestni obyvatelia s vlastným jazykom (katalánčina), býčími zápasmi a futbalom to však môžu cítiť inak.

Categories: Tags: , , , ,

1 Comment

Leave a Reply

