Prečo som sa začal učiť po španielsky

ulice-v-noci
Ulice v noci. 

V jeden júnový večer som išiel bicyklom po Soho, pracoval som v Londýne ako vodič bicyklového taxíka. Funguje to jednoducho, motáte sa po uliciach a čakáte, kým si vás ľudia objednajú. Potom im zaúčtujete jazdné podľa vzdialenosti, počtu pasažierov, dennej doby a ďalších okolností. Práve som zabáčal do jednej uličky, keď sa z baru na rohu vyrútil kŕdeľ mladých ľudí a bľabotali niečo rečou, ktorej som (ešte) nerozumel. Hovorím im, “I do not speak Spanish. Do U speak English. Como estas” Ale aj tak som vyrozumel, vlastne chcel som vyrozumieť, že chcú, aby som počkal.

Španieli prišli ku mne a začali sa vypytovať. Po anglicky vedeli asi len traja z nich a aj to len tri slová. Zvyšok bol po Španielsky, aspoň sa mi to zdalo. Pýtali sa ma na nejaké kluby. Povedal som im o Leicester Square a ukázal rukou smer. Potom som im ponúkol odvoz. Ale len three – maximálne traja. Oni počuli, vlastne chceli počuť free – zadarmo. Vysvetlil som im, že treba platiť. Potom sa ma ešte pýtali na smer k Leicester Square, mleli jeden cez druhého, takže som nič nerozumel, čo bolo vlastne jedno….. Ukázal som im ešte raz a oni sa vydali na cestu, debatujúc a tackajúc sa za skupinou tak, ako to vedie len Španieli.  Pobral som sa aj ja. Ani som nevedel, že viem tak dobre po Španielsky.

me-a-sergio
Sergio a ja.

Španielčinu človek v Londýne počuje často. Veľa mojich kolegov – bicyklistov bolo zo španielsky hovoriacich krajín, napríklad Sergio – originál indián z Kolumbie. (Nie, Shakiru osobne nepoznal) Španielčinou sa človek dorozumie v podstate v celej Latinskej Amerike a aj v Portugalsku a Brazílii. Ak už ovládate španielčinu na určitej úrovni, dorozumiete sa aj s Portugalcom. Preto som sa ju rozhodol naučiť. Kúpil som si knižku – Basic Spanish  – a každé ráno som tri hodiny študoval. V podstate som sa naučil po anglicky po španielsky. Po dvoch mesiacoch som komunikoval celkom plynule. Všetko sa dá, len treba chcieť. No musím dodať, že to ide o niečo ľahšie, keď už človek má jeden jazyk zvládnutý na profesionálnej úrovni, na univerzite som študoval angličtinu.

O pár týždňov neskôr som ráno po španielčine vypral, len v umývadle:  ponožky, slipy a tričko s vložkou do nohavíc. Nechcel som hádzať mince do práčky, keď mám len tak málo vecí.. Sedel tam Aldo, Mexičan s talianskym pasom. Jeho otec mal taliansky pôvod a tak sa mu v Európe lepšie oplatilo cestovať na taliansky pas. Hneď som si vyskúšal dnešné slovíčka. Aldo ma pochválil a radšej prešiel do angličtiny. Vtedy sa uvoľnila práčka. Vhodil som do nej šaty a pridal som trocha prášku. Vyžmýkal som a dal sušiť na okno. Hádam to nevyhodia. Včera mi chceli vyhodiť výtlačok The Independent ale zastavil som upratovačku v poslednej chvíli. Po praní som šiel do knižnice. Najskôr som vybavil na internete, teda nevybavil lebo s hľadaním roboty som veľmi nepokročil.  Akurát som zistil, že ako postupovať, keď chcem pracovať ako učiteľ v Anglicku. Potom som sa registroval v knižnici, teraz mám voľný prístup ku knihám a internetu. Bol som obzrieť nejaké knihy. Padla mi do oka kniha od Gordona Ramsayho, slávneho šéfkuchára.

lampard-blogCestou naspäť som sa stavil vo Waitrose, kúpil som si grilované kura a nejakú kolu. Ako som v hosteli kráčal hore po schodoch, sedel tam nejaký chlapík. Uhol sa a nechal ma prejsť, no potom zase stúpil predo mňa a blokoval cestu. Nejako som ho predbehol a zamieril k izbe. On tiež. Vytiahol som kľúč. On tiež. My bývame v tej istej izbe. Dali sme sa do reči. Spýtal sa, či je posteľ na ktorú práve ukazoval voľná. Vravím že je. Potom sa predstavil, Tom. Riadne sme pokecali, tentoraz pre zmenu v Angličtine.  Robí v Londýne,  kuchár v jednej s reštaurácii Gordona Ramseyho. Robil aj v Harrods a istý čas žil v Írsku. Postupne sme rozobrali Ulster (provincia na severe Írska) a jeho problémy, Bloody Sunday  (britský vojaci v roku 1972 zastrelili 26 civilistov počas protestov v Severnom Írsku). Tomov  otec žil v tom čas Derry, kde sa incident odohral. Potom spomínal hostí v reštaurácii, ku ktorým patrili aj Kate Moss a Frank Lampard. Bola to celkom vychytená reštaurácia, kde obedné menu stálo 100 libier a vyššie. Ešte sa ma pýtal na nejaké veci ohľadom fitness. Pod posteľou mal sadu nožov – každý správny kuchár by mal mať dobré nože.

piccadily-circus-v-noci-blo
Piccadilly Circus v noci.

Zlepšovanie mojich jazykových schopností pokračovalo. Deň na to, okolo pol dvanástej som sa s bicyklom motal po centre. Mal som už celkom dobrý zárobok, na to že bol utorok, ale snažil som sa spraviť ešte nejaké peniaze. Vybral som sa do Soho cez Chinatown. Práve som odbáčal do uličky, ktorá vedie na Shaftesburry Avenue, keď som si spomenul, že som dnes ešte nebol na Leicester Square z druhej strany, od Wardour Street. Nie že by som tam chodil pravidelne, ale mohol by som tam o tomto čase niekoho chytiť. Otočil som sa, nevadí že som bol v protismere, sú to len dva metre. Ako som už chcel zabočiť, všimol som si dve baby, ktoré sa otočili k môjmu bicyklu. Vlastne ani nejako nedali otvorene najavo záujem o jazdu, ale ja som vycítil, že možno. Keď nič aspoň tie dve libry čo mi chýbajú do 50-ky by som mohol spraviť. Aj keď len krátka jazda na koniec ulice.

Nevyzerali nejako extra dobre, ale dalo sa. Prišli ku mne a začali sa ma pýtať po nemecky na diskotéku. Odpovedal som, samozrejme v nemčine: „ Hallo, wie kann ich hilfen? Wo wollen sie gehen?“  Oni ostali prekvapené a začali sa spytovať na diskotéku ale „heterodisco“ with “ jungen“ alebo boys. Hovorím, že poznám také miesto. Stále sa dožadovali heterodisko, vidno, že pitný režim nezanedbali.

Sprachovali sme o rôznych veciach. Pýtali sa ma, že za koľko ich vezmem. Hovorím: „Funf,….. wie ist das Pound in Deutsch“ „Funt“- „Funf funt or kann auch Euro sein“. Oni: „Zu viel alebo niečo v tom zmysle“. Ja: ”Vier“ „Zwei, Sie ziegt dich Brust.“ Nestihol som namietať a odhrnula si vypasovaný top. Uvidel som kúsok prsníka, asi o 1 cm viac, ako keď top nemala vyhrnutý. Bez toho som mohol byť, aj tak to nemá bohvieaký tvar a tvár ma tiež neláka. Ale bolo. Hovorím: „Gut, zwei, aker mach das necht mehr!“  – už to viac nerob!

me-a-german-girlsblog
Toto sú iné nemecké baby, krajšie, ako tie z príbehu. Sorry za kvalitu foto…

Nasadli a odviezol som ich asi 150 m na Leicester Square. Tam som ich vysadil, rozlúčil sa a vzápätí prešiel do maďarčiny lebo tam parkovali moji kamaráti z Maďarska. Pýtali sa ma že či viem po nemecky. Hovorím áno, včera som aj so Španielmi pokecal. “Vieš Španielsky”: “Od včera rozumiem”. Proste v tomto meste hovorím štyrmi jazykmi a komunikujem v piatich. Ak to mám posúdiť objektívne, včerajšie Španielky boli oveľa krajšie, ako dnešné návštevníčky zo Západného Nemecka. Je mi jasné, že ktorý jazyk mi je sympatickejší. Španielčina je emocionálnejšia, zatiaľ čo Nemci komunikujú len o vážnych veciach.

Španielčinu som potom precvičoval, kde sa len dalo. Napríklad so Sergiom. Pomaly končil s prácou na bicyklovom taxíku. Dokončoval si školu, London School of Economics, a obzeral sa po práci v odbore. Väčšina bicyklistov jazdí len dočasne, kým neskončia školu alebo nenašetria dosť peňazí, aby si mohli otvoriť vlastný biznis. Jeden Talian sa napríklad chystal otvoriť si reštauráciu. Je to logické, pretože táto práca neposkytuje veľa životných istôt. Žiadne sociálne krytie, neustále hádky so zákazníkmi, taxikármi, policajtmi, bicyklistami z konkurenčných firiem (cez víkend mohlo byť v uliciach okolo 300 bicyklov). Opotrebované kĺby a prechladnuté kríže ani nespomínam. Skúste bicyklovať denno-denne 8 a viac hodín.

Categories: Tags: , , , ,

One Comment

Leave a Reply

