Londýn 2010: z letiska do hostela

V lete 2010 som brigádoval v Londýne – už tretie leto za sebou. Rozhodol som sa zapisovať si zážitky a raz ich možno publikovať. Myslím,  že sedem rokov je dostatočný čas, tak tu sú.

lliatadloryanairObavy z dopravnej zápchy v Bratislave v pracovný deň ráno sa nepotvrdili a na letisko sme dorazili dve hodiny pred odletom. Rozlúčil som sa s rodičmi, prešiel som všetkými kontrolami a dostal som sa až k bráne B4. Tam som čakal asi 40 minút do 10:30, hoci sme mali letieť o 10:00. Konečne sa brána otvorila. Otvoril ju týpek v obleku s vysielačkou, ktorý najskôr pustil prednostných pasažierov a potom sme prišli na rad my, bežní cestujúci za čo najnižšiu cenu. Od brány to k lietadlu bolo asi dvadsať metrov,  personál letiska však pristavil autobus, my sme nastúpili, šofér to vzal oblúkom okolo lietadla, čo trvalo presne 30 sekúnd, a zastavil pred lietadlom. Pri odlete mi to nevadí. No po pristátí musíte týmto spôsobom čakať, kým všetci nastúpia do autobusu, a môžete zmeškať transfer z letiska.

Z autobusu sme vystúpili do typického anglického počasia, škoda že sme boli ešte v Bratislave. Volá s to “drizzle” alebo mrholenie. Ja mám také počasie rád, veď také bolo aj v Edinburgu, ktorý som navštívil v roku 2009. Nastúpili sme do lietadla a zaujali miesta. Letušky nás oboznámili s bezpečnostnými opatreniami – typická choreografia s únikovými východmi na spôsob Macarena – a vyzvali nás, aby sme si zapli pás. Jedna z nich sa volala Catriona – čo je v keltskom jazyku  Catherine. Nemal som náladu sa jej na to pýtať, asi to ani nebolo vhodné. Vtedy som sa ešte necítil na balenie letušiek.

stn-refreshmentAko sme leteli, letušky chodili po lietadle a ponúkali občerstvenie, parfumy, žreby a podobné darčeky. Nekúpil som nič, lebo je to dosť drahé, nízkonákladové spoločnosti tým kompenzujú výhodné ceny leteniek. Let prebehol bez problémov. Pristátie nebolo úplne najhladšie, trocha nás myklo. Asi ako keď v trojke prudko zabrzdíte pred prechodom pre chodcov.stn-ryanair-desks

Prešli sme do letiskovej budovy, pešo, a čakali sme pred pasovou kontrolou. Trvalo to dlho, bolo tam veľa ľudí z rôznych letov. Konečne si prísny pán za sklom overil moju totožnosť a ja  som sa vybral k autobusom. Zablúdil som. Nenašiel som ich, hoci som tadiaľ išiel pred rokom. Ale druhý pokus bol úspešný. Prišiel som k Terravision busu, na ktorý som mal zakúpený lístok ešte z domu z internetu. Lístok som mal na 12:30, ale kvôli meškaniu som stihol len spoj o 13:00. V podstate to je jedno, ak je miesto, tak vás šofér zoberie.

Fifteen or fifty???

stn-national-express-coach

Z letiska Stansted do Londýna chodia autobusy viacerých spoločností. Ja využívam Terravision bus na Liverpool Street. Prišiel som k sprievodcovi. Týpek v reflexnej veste s nápisom Terravision, ktorý kvôli ramienku z tašky aj tak nebolo vidno, mi oznámil, že autobus odchádza o 15 minút. V angličtine to je “fiftín” čo niekedy kvôli prehĺtaniu koncoviek ale môže znieť ako “fifty”. To bol aj tento prípad. Ak je to päťdesiat, tak si ešte stíham ísť kúpiť niečo na jedenie. No radšej som to neriskoval, lebo som už mal naloženú batožinu, a sedel som hladný v autobuse. Nemal som ani noviny, ktoré som si tiež chcel vyzdvihnúť. Vyrazili sme o 20 minút, čiže to bolo “fiftín”. Prečo musí mať tá angličtina tendenciu k zostručňovaniu a skracovaniu… Asi to šetrí čas. Inak, to fifteen vs. fifty stále učím študentov, keď preberáme číslovky. Vždy je lepšie napísať číslo na papier.

Cestou do Londýna nás míňali nás autá s anglickými vlajkami. Cestoval som v čase MS vo futbale 2010 v Juhoafrickej Republike. Mnohé domy mali podobnú, futbalovú výzdobu.. Dorazili sme až do centra, cestou sme prešli okolo Canary Wharf, čo je obchodné a hospodárske centrum v juhozápadnom Londýne, ktoré môže konkurovať Westminsteru. Je odtiaľ priame spojenie na London City Airport; využívajú ho najmä obchodní cestujúci.

canarywharf
Canary Wharf

Na Bishops Gate pri Liverpool Street Station sme vystúpili a ja som hneď zamieril do stánku kúpiť si Oyster kartu na metro. Aj som si ju nabil za 5 libier. Za každú cestu vám potom strhne príslušnú sumu, podľa zón, cez ktoré prechádzate a aj podľa dennej doby. Karta má denný limit, v tom čase okolo 7 libier, ktorý neprekročíte, ani keď sa vozíte metrom celý deň. Limit je nastavený na úrovni ceny celodenného lístka.

Hostel

V metre som sa aj dostal k poobedňajšiemu vydaniu novín. Stihol som si však prečítať len niečo o futbale v Južnej Afrike a spomienke na Bloody Sunday. Akurát som bol pri ropnej škvrne, keď som dorazil na moju prestupnú stanicu. Odtiaľ to bol už len kúsok. Prišiel som k hostelu Smart Russel Square, ktorý je v centre mesta. Za 15 minút sa chôdzou dostanete na Oxford Street. Pred hostelom bol dlhý rad, lebo tam kempoval nejaký školský zájazd. Väčšinou baby, tak okolo 15 rokov, z nejakej európskej krajiny. Našťastie to išlo rýchlo. Vošiel som dnu a doprava. Stáli tam traja ľudia za počítačmi. Dovtípil som sa, že to asi bude recepcia.

Školský zájazd prešiel bez povšimnutia okolo mňa do ďalšej miestnosti. Predpokladal som, že to bude spoločenská miestnosť, čo sa neskôr potvrdilo. Chalan spoza počítača sa ma spýtal, či som tiež člen zájazdu. Vravím, že nie. Povedali mi, že nech si vezmem stoličku a počkám. Zložil som batožinu k stolíku, vzal brožúrku s poznávacími zájazdmi po Európe a začal som čítať, Chcem ísť do Paríža… Po chvíli ma zavolali. Podal som papiere, čo som si vytlačil z internetu a vyriešil som finančné záležitosti. Na recepcii mi nabili elektronický kľúč ku všetkým dverám, podali mi bielizeň a leavol som k izbe 51.bedmess2

Mám si vybrať hociktorú voľnú posteľ. Sú troj-poschodové. Chcel som najskôr nejakú dolnú, ale všetky boli obsadené. Tak som si vzal najvyššiu, však je to len dočasne. Vyhodil som veci na posteľ a vyliezol som za nimi. Je to ako rebríky v Slovenskom Raji, musím na ňu liezť a ešte udržiavať rovnováhu na rebríku. Unavenejší, menej mobilný alebo obézny človek by mal problém. Ja zatiaľ nemám a ako súčasť štúdia na VŠ som absolvoval gymnastiku 1,2 aj 3. Veľa nepijem, tak by som to mal zvládať.

Vysypal som pár vecí z veľkého batohu na posteľ a vložil doňho notebook. Turistickým zámkom som ho zamkol o posteľ. Prehodil som dáke veci do malého ruksaku – vyzerá ako ten, čo má Bear Grylls – a vybral som sa do mesta. V Tesco som kúpil minerálku, jablko, cottage cheese (tu majú 300  gramový) a pita chlieb.  Priaznivci zdravého životného štýlu a fitness tréneri, ktorých sledujem na internete, by boli na mňa hrdí, no ja som sa len chcel normálne najesť. Potom som prišiel na hostel, veci v Tesco sáčku som preložil do ruksaku, pridal paradajkovú polievku, čo má s paradajkami spoločných možno 0,1 percent DNA, môj hrnček  a vidličku. Neviem, aké tu majú riady.

salmon
Losos v konzerve – oveľa lacnejší ako na Slovensku. 

Prišiel som do kuchyne, nejaká baba si tam varila cestoviny a obďaleč na pohovkách chlapi pozerali futbal: Španielsko – Švajčiarsko. Rozhodol som sa spraviť si paradajkovú polievku. Najskôr som si myslel, že ju budem musieť urobiť do hrnčeka ale nakoniec som našiel hlboký tanier, takže budem jesť slušne. Nalial som vodu do malej kanvice. Nevedel som ju zapnúť, tak som vodu prelial do veľkej kanvice a zapol. Medzitým som dal robiť pita chlieb. Griluje sa v takom hriankovači, kam vkladáte chlieb na pohybujúci sa rošt a môžete regulovať rýchlosť otáčania. Podľa toho máte toast len mierne ohriaty alebo až takmer čierny.

Keď bolo jedlo hotové, preniesol som ho ku stolu, ktorý ešte patril ku kuchyni (aspoň podľa charakteru nábytku), ale dalo sa odtiaľ vidieť na obe telky. Mali dve. Jedol som a pozeral futbal. Bol som zvedavý na Španielov. Zápas bol dobrý, ale Španieli prehrali. Pobral som sa na izbu. Odhodlal som sa navliecť si periny. Zistil som že mi dali dve plachty. Iba dve plachty. To môže znamenať dve veci: zabudli obliečky a dali dve plachty – nevadí aspoň nemusím navliekať; alebo dávajú len plachtu. V tom prípade som to vyhral, lebo mám dokonca dve. Nejako som ju navliekol, postrkal okolo vankúša. Ako som postupoval z jedného konca postele k druhému, postupne som prehadzoval veci na posteli aby som mal miesto na plachtu. Nerád navliekam obliečky.

Categories: Tags: , , ,

3 Comments

Leave a Reply

