Hladný vlk loví lepšie

Rozhodol som sa odplávať 2 kilometre. Ako zvyčajne, po 1,8 km som mal dosť: telo spotrebovalo energiu z raňajok a muselo prepnúť na dlhodobý zdroj, čo ovplyvnilo moju myseľ. Je to určitý druh reakcie organizmu na stres: málo energie – zabaľ to! Tiež som vedel, že 1,8 km je dosť na udržanie, prípadne zlepšenie aeróbnej vytrvalosti (nie som predsa ultra-maratónec). Rovnako som ale vedel, že niekedy proste musíte pokračovať. Už to nie je vec rozvoja kondície ale psychickej odolnosti a schopnosti kontrolovať svoju myseľ.

Rich-Froning-myseľ

Vlk loví, keď je hladný, často po dlhšom období hladovania.  Podiel telesného tuku mu klesne a to ovplyvní jeho hormóny. Začne konať pod vplyvom adrenalínu, ktorý spolu kortizolom zvyšujú stres a pozornosť

Mark Mattson, šéf Laboratória neurologických vied v Národnom Inštitúte starnutia a profesor vedeckej neurológie na Univerzite Johna Hopkinsa v Ted Talku hovorí, že obmedzený príjem potravy dokonca zlepšuje kognitívne funkcie organizmu.


Redukcia príjmu energie môže spomaliť starnutie niektorých mozgových buniek – neurónov a tiež pomáha proti zápalom, znižuje stres a núti metabolizmus preorientovať sa na spaľovanie tukov.

Nedostatok potravy je pre telo signál a mozog reaguje zapojením adaptačných mechanizmov. Podobné zmeny sa dejú aj pri cvičení, kedy sa vyčerpajú zásoby energie (glykogén) a dostávame sa do stavu podobného hladovaniu. (Cvičil už niekto z vás hladný? po niekoľkohodinovom pôste?).  Mentálna aktivita, keď “namáhame” svoje mozgové bunky, vyvoláva podobný stav. (vyhladli ste niekedy počas štúdia na skúšku?)  Mozog skonzumuje aj 20 percent celkového príjmu energie.

Stres núti naše bunky prispôsobovať sa meniť svoj stav. Tým sa zlepšia niektoré kognitívne funkcie a aktivujú sa energetické mechanizmy, ktoré by inak organizmus nevyužil.

.Hladný vlk vydrží byť na nohách celé dni, v honbe za korisťou. Keď sa nasýti, jeho aktivita upadne. Určite ste si všimli, že po výdatnom obede sa cítite ospalí a unavení. Krv sa sústredí v tráviacom trakte, kde sa musí venovať rozvozu živín. Následne nemôže dopraviť dostatok energie do mozgu a svalov. Hormonálna aktivita tiež upadá. Tomu a dá zabrániť správnym výberom jedál – nejesť úplne do sýta a vyhýbať sa jedlám, v ktorých je prevaha sacharidov. Vybrať si zdroj bielkovín (mäso, ryba, tofu…a zeleninu). Radšej jedávam častejšie počas dňa a menšie porcie. Organizmus potom nemusí sústrediť energiu do tráviaceho traktu a viac jej ostatne pre mozog.

U vlka je to o niečo jednoduchšie, lebo jeho jediná starosť je zaobstarať si potravu. Po jedle môže kľudne spať. Ľudia sú však na evolučne vyššej úrovni a mali by sa zaujímať aj o iné ako základné potreby. Viem, že po príliš výdatnom obede sa mi nebude dať dobre sústrediť na prácu. Prispením pravidelného tréningu, stravy a aj genetiky sa mi podarilo posunúť ďalej.

wolf pixabayNiekedy trénujem úplne nalačno, po 16 hodinovom pôste. (neodporúčam výkonnostným športovcom, je to skôr mentálny tréning) Po niekoľkých sériách sa vždy objaví negatívny pocit, ktorý však očakávam a snažím sa ho prekonať. To je hlavný prínos tohto tréningu. Osobne som u seba za tie roky nespozoroval priamu úmernosť medzi množstvom prijatej energie a zvýšením výkonnosti. Práve naopak. Pred tréningom mi stačí banán a proteínový drink. Pred plávaním väčšinou jedávam kakaový koláč u starkej – viac, ako bežne jedávam na raňajky. Síce cítim v tele viac energie, ale negatívne myšlienky po zhruba 1 800 metroch sa aj tak dostavia.

Vyše 10 rokov sa môj telesný tuk pohybuje okolo 10 percent, možno aj menej. Normálna hodnota pre muža v mojom veku je 13 až 21, pre ženu 16 až 25, myslím. Darí sa mi to vďaka kombinácii genetiky, pravidelného pohybu a výberu jedál, no nie je to primárny cieľ mojej športovej činnosti. Má to však výhody a jednou z nich je hladný vlk. Môj organizmus je totiž v podobnom stave, a hormóny určite cirkulujú inak, ako u ľudí s nadváhou.

Niekedy dokážem pracovať naozaj húževnato a necítim potrebu jesť ani piť. Najlepšie som to pozoroval nedávno, keď som sa snažil vyladiť formu na fotenie a v dôsledku úpravy stravy môj telesný tuk klesol niekde k 6 percentám. Aj keď som pociťoval nedostatok energie, dokázal som sa sústrediť na dôležité veci možno ešte lepšie, ako inokedy. Na druhej strane, veci, ktoré som podvedome považoval za zbytočné ma iritovali a mal som problém ukontrolovať agresívne prejavy.

Wolf-Blog-pushups
Tréning, keď ste hladní alebo unavení, posilňuje predovšetkým vôľu.

Myslím, že teória hladného vlka funguje a pomohla mi nájsť ideálne prostredie organizmu na optimálnu výkonnosť – mentálnu aj fyzickú.  Preto nikdy nejem úplne dosýta – organizmus by bol zaťažený trávením, všetka krv by sa z mozgu a svalov presunula do tráviaceho systému a moja mentálna a fyzická výkonnosť by na nejaký čas poklesla. Snažím sa tomu vyhýbať najmä cez pracovné dni, pretože chcem svoj čas využiť čo najlepšie.

Mark povzbudzuje ľudí, aby sa nebáli experimentovať s príjmom potravy, napríklad skúsiť prerušované hladovanie (prijímam potravu len v 8-hodinovom okne) alebo dva dni v týždni konzumovať len 500 kalórií. Ja s ním úplne nesúhlasím. Takéto zmeny nie sú vhodné pre každého a nemali by mať rýchly nástup – treba sa k nim postupne dopracovať. Navyše, životný štýl a potravinársky priemysel nás priam núti ku konzumácii nevhodných potravín. Preto sa treba naučiť robiť kompromisy Dobrý začiatok je, porátať si, že čo za deň skonzumujem a porovnať s ideálnym energetickým príjmom. Naše telo má vysokú schopnosť adaptácie a často mu stačí oveľa menej, ako do seba tlačíme.

Categories: Tags: , , ,

Leave a Reply

