Banská Bystrica – čo som sa naučil

1. Spojenie s prírodou

Banská Bystrica je obklopená horami, čo vytvára dobré podmienky pre outdoorové športy. Veľa dedín na okolí má vlastný lyžiarsky vlek a niekoľko väčších centier sa nachádza vo vzdialenosti do 30 km od mesta. Najznámejšie sú Donovaly, ktoré slúžia ako brána do Malej Fatry a Nízkych Tatier. Ponúkajú upravené svahy, trate pre free ride, bežkárske trate, a cestičky pre skialpinistov a zimnú turistiku. Nájdete tam aj psie záprahy. V lete sa dá robiť pešia turistika, horská cyklistika alebo len sa tak prechádzať v prírode a dať si vyprážanú parenicu v drevenej kolibe.

Kraliky tmaKeď som žil v Bystrici, od lyžiarskeho strediska Králiky ma delilo len 20 minút cesty autobusom. V lete som sa rozbehol z intráku a o päť minút som už bol v horách. V Londýne a Bratislave, kde som neskôr žil, je dosť parkov, ale necítim tam také prepojenie s prírodou, ako v Bystrici. Možno preto, že mesto samotné je vlastne len centrum a zvyšok tvoria horské dediny, ktoré zrástli to akéhosi súvislého osídlenia.

2. Profesionálny šport a tvrdá práca

bur24ca14_zelezny
Jan Železný (sport.idnes.cz) Na výške som mal najväčšie problémy s oštepom.

Dukla Banská Bystrica bola centrum armádneho športu. Trénovalo tu veľa úspešných športovcov, napríklad aj trojnásobný zlatý medailista z OH, oštepár Jan Železný. Neskôr armádne centrum upadlo, ale Bystrica sa stále drží na športovej mape Slovenska, aj vďaka podmienkam na zimné športy. Trénujú to olympionici, vrátane Anastasie Kuzminovej. Každoročne sa vo februári koná skokanský meeting banskobystrická latka a pochádzajú odtiaľ hokejisti – Michal Handzuš, Vlado Orságh, Richard Zedník alebo Tomáš Surový.

BBgym
S kolegom v MM FITNESS, kde sme po škole začali pracovať.

Profesionálny šport som zakúsil, keď som nastúpil na univerzitu – študoval som telesnú výchovu a angličtinu. Nemal som skúsenosti so súťažením a ani dostatočnú dávku talentu, a tak mi trvalo dosť dlho, kým som si osvojil zručnosti potrebné pre zvládnutie skúšok. Mnohí spolužiaci boli športovci a mali to oveľa ľahšie. Začal som však na sebe pracovať a okrem pevnej vôle som do toho dal aj trošku vedeckého prístupu a zdravého rozumu. Vybudoval som si slušnú kondíciu a základné zručnosti, na ktorých sa teraz snažím stavať. Ak sa naučíte zdolávať prekážky v športe – pri prekážkovom behu alebo správnu techniku motýlika v bazéne – pripraví vás to na prekážky v živote.

3, Postarať sa o seba a o iných ľudí

lyziarskyŽil som na intráku a musel som sa postarať sám o seba. Rodičia ma podporovali, ale aj tak som chodil na brigády do rôznych závodov a obchodov, napríklad aj na nočné zmeny do tlačiarní, kde som osem hodín v kuse nakladal papier do stroja. Veľa spolužiakov odchádzalo na víkend domov, ale ja som necítil túto potrebu. Namiesto toho som odrobil zopár zmien a zvyšok času vyplnil športovým tréningom a štúdiom. Dalo mi to dobrý základ do ďalších rokov, kedy som v lete brigádoval v Londýne a spoznával nové kultúry.

Banská Bystrica je univerzitné mesto a kde sú študenti – tam je aj party. Na našich intrákoch bola diskotéka každý utorok a v stredu zase na intrákoch ekonomickej univerzity – kde boli vždy pekné baby. Nie som veľmi party typ, ale chodil som s kamarátmi a naučil som sa veci. Čoskoro som zistil, že piť celú noc je síce fajn, ale na druhý deň človek nie je schopný naplno pracovať alebo študovať a v mobile má plno čísel, ku ktorým nevie pripojiť príbehy. Obmedzil som party na zhruba raz týždenne a ostatné večery som sa len zastavil pred diskotékou a hodil reč s kamarátmi – vyhadzovačmi. Telocvikári sú vždy vyhadzovači.

4, Akademická angličtina

BBKAAŠtudoval som učiteľstvo – okrem telesnej výchovy aj anglický jazyk a literatúru. Na rozdiel od športov, predmety z angličtiny mi išli a skúšky som dával na prvý pokus. Dobre som si vybral témy záverečných prác: v bakalárskej som sa venoval britským denníkom a v diplomovej som analyzoval snahu o nezávislosť Škótska a Walesu. Tieto nadčasové témy mi pomohli zlepšiť si písomný prejav (aj keď ten sa odvtedy ešte posunul) a osvojiť si výskumné metódy. Možno to naštartovalo moje neskoršie hobby, teraz dokonca prácu – žurnalistiku.

RavenHomer
Krkavec v Simpsonovcoch.

Nedávno som navštívil môjho vedúceho diplomovej práce. Spomenul, že niekedy číta moje články v The Slovak Spectator. Vždy máme poruke dobrú tému na konverzáciu, lebo nezávislosť Škótska sa pretriasa v súvislosti s EU a aj nedávnym Brexitom. Mal som aj predmety ako história USA a Británie, kultúrne štúdie a literatúra anglofónnych krajín. Preto poznám referencie ako “orvellowský”, “Adrian Mole” alebo “Bostonské pitie čaju”, čo patrí k základným vedomostiam novinára.

5, Medzi prácou a odmenou nie je lineárny progres

BBStudijneDekanatNa strednej škole to bolo jednoduché: naučíš sa a dostaneš jednotku, nazbieraš 10 kg ovocia a dostaneš 100 korún, poslúchneš rodičov a môžeš pozerať večer telku. Na univerzite som však zistil, že výsledok často nezáleží od množstva vloženej práce ale od ľudí a ich záujmov.

Môžeš odovzdať najlepšiu esej, ak však učiteľ rozhodne, že si nešiel dostatočne do hĺbky, máš smolu. Darmo si na brigáde načas, keď agentúra zabudla upovedomiť riaditeľa supermarketu a ten ťa pošle domov bez peňazí.

Veci niekedy nestačí urobiť podľa tradičného postupu, ale podľa očakávaní a preferencií ľudí. Alebo sa treba obklopiť ľuďmi, pre ktorých je dôležité, aby veci boli urobené správne. Vyžaduje si to schopnosť odhadnúť ľudí. Tieto interpersonálne zručnosti sa mi otvorili na univerzite a neskôr v Londýne. Prvý krok je komunikácia. Nestačí však vedieť jazyk, ale porozumieť mimojazykovým prejavom a nečakať nič od “určite sa vám ozveme” alebo “prečo nie, si zlatý chalan”. Po druhé, treba sa preniesť cez tieto neúspechy a makať ďalej – hlbšie poznanie ľudí vnáša väčšiu dôveru do ich sľubov. Po tretie, treba si všímať nepriamu spätnú väzbu, aj keď som radšej, keď sa veci pomenujú priamo.

Categories: Tags: , , ,

Leave a Reply

