Cukry v strave a dostatok energie

  • Najväčším prínosom Coca Coly nie je kofeín, ale cukor ktorý dodá mozgu a svalom rýchlu energiu.
  • Vo výžive neexistuje žiadny zázrak, ale len biologické procesy, v ktorých sa treba vedieť orientovať.
  •      Stravovanie nás sprevádza po celý život, preto sa oplatí venovať výžive troška času a občas si naštudovať niečo nové. A skúšať, že čo človeku vyhovuje.

cookiesJem sladkosti, ale nie veľa. Takisto viem dodržať zásadu “všetko s mierou”. Mám rád kakaový koláč, taký ten závin. Ak ho však máme doma, tak ho nejem ako dezert, ale nahradím ním raňajky, plus ešte biely jogurt. Samozrejme, častejšie si k jogurtu dám banán alebo oriešky. O raňajkách však inde.

Najlepšie je naštudovať si čo najviac a potom sa riadiť vlastným telom a okolnosťami. Niekto napríklad ráno vyslovene potrebuje cukor, aby začal fungovať – možno ho má v krvi málo. Prečo by si ho mal odopierať, ak ho samozrejme dávkuje rozumne a vyberá si kvalitnejšie zdroje, nie sladkosti. Niekto zase ráno nemusí jesť vôbec, ten môže skúsiť tzv. prerušované hladovanie alebo Paleo diétu. Samozrejme, tieto typy stravovania nezvesí z klinca, ale žiada si to troška štúdia.

tunasandwichwebvii
Tuniakový sendvič, ktorý som sa naučil pripraviť z YouTube.

Časom som sa naučil kontrolovať, že čo jem a robím to už viac-menej podvedome. Návyk sa dostal do bazálnych ganglií a mozog ma naviguje pri výbere. Samozrejme, hľad a stress majú negatívny vplyv, preto sa im treba vyhýbať.

 

Veľa sa v poslednom čase hovorí o rôznych paleo diétach s minimom sacharidov alebo podobných typoch stravovania, kde prevažujú tuky a bielkoviny. Veľmi dobre o tom píše Vlado Zlatoš a človek sa od neho naučí veľa o “metabolickej gramotnosti”.

Vlado v tomto článku píše, že cukor je dobrý sluha ale zlý pán. Podľa mňa sacharidy tiež nie sú najdôležitejšia zložka stravy, ale zase sú najrýchlejší zdroj energie. To je výhoda, pretože rýchlo doplnia energiu pri športe alebo fyzicky namáhavej aktivite. Nevýhoda je, že pri ich nadmernej konzumácii rýchlo metabolizujú a ukladajú sa vo forme telového tuku rýchlejšie ako tuk samotný. 100 kalórii z cukru je preto v tomto smere nebezpečnejších ako 100 kalórii z tuku (samozrejme, do úvahy teraz neberiem nábeh na cholesterol a pod…)

pfc1 Sladkosti, teda jednoduchý cukor, by mali byť len prostriedkom, ako rýchlo doplniť energiu. Určite sa hodia pre ľudí, ktorí športujú, majú fyzicky náročnú prácu alebo potrebujú aby ich mozog fungoval na 100%. Samozrejme, ani na oslave sa nepatrí odmietnuť kus torty, pokiaľ na to nemáme naozaj vážny dôvod.

Mozog nedokáže využívať tuk tak efektívne ako ostatné orgány, resp. chvíľu mu trvá, kým sa to naučí a zaberie to čas a nervy. Navyše, tuky a bielkoviny môžu zaťažiť pečeň, ak ich je v strave priveľa. Prefrontálny kortex – predná časť mozgu, kde sa riešia problémy –  je vývojovo mladšia časť mozgu, stále sa vyvíja a preto potrebuje energiu z rýchlych zdrojov. Dobre o tom píše David Rock v knihe Your Brain at Work. Preto Cola pomáha pri myslení. Nie je to kofeínom, ale vysokým obsahom cukru. Obsah kofeínu v 330 ml plechovke je len okolo 32 mg, ale zato obsahuje asi 10 kociek cukru. Jedna plechovka denne je v pohode, ak ju popíjame popri práci. Podobne ani troška čokolády nezaškodí (aj keď, ovocie by bolo lepšie). To však neznamená, že môžeme “cukor” zneužívať.

costaempty
Káva obsahuje viac kofeínu, ako Coca Cola (espresso asi 130 mg), ale aj tak je to hlavne cukor, čo nakopne organizmus.

Jeden deň bez jedla – čo občas robím – buduje mentálnu odolnosť a zároveň prečistí organizmus (ak samozrejme pijem dostatok vody. Podobne sa dajú zo stravy vylúčiť aj sacharidy = cukry, a človek funguje len na tukoch.

 

Ak je človek vytrvalostný typ, v jeho tele majú prevahu vytrvalostné vlákna, ktoré získavajú energiu z tuku. Rýchlostný typ, napríklad šprintér alebo vzpierač, zase môže preferovať cukry ako rýchly zdroj energie pre maximálny výkon v krátkom časovom úseku.

metabolictypedietNa tomto princípe je založené aj stravovanie na základe telesného typu. Ja osobne by som aspoň malú časť stravy dopĺňal zo sacharidov – hlavne ráno alebo keď potrebujem energiu. Večer by som ich obmedzoval – aj to tak robím. Otvorím si konzervu tuniaka alebo pripravím lososa a k tomu jeden kus tmavého pečiva a mrkvu. Samozrejme, komu vyhovuje diéta čisto bez sacharidov, nech sa páči.

Koniec-koncov, tak jedli aj naši predkovia a aj mačkovité šelmy – a taký tiger vyzerá viac fit ako krava, ktorá žerie rastlinnú potravu (čiže sacharidy).

Stravovanie nás sprevádza po celý život, preto sa oplatí venovať výžive troška času a občas si naštudovať niečo nové. A skúšať, že čo človeku vyhovuje.

 

Advertisements
Categories: Tags: , , , , , ,

1 Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s