Kedy je tréning účinný: technika a intenzita

musclesSvalové jednotky sú inervované neurónmi. Jeden neurón ovláda viacero jednotiek. Kto zdedil citlivú CNS, dokáže naraz účinnejšie kontrolovať viac neurónov a tým pádom aj viac svalových jednotiek. Logicky z toho pramení väčšia sila. Chlapi, ktorí prekonávajú rekordy alebo strongmani majú v prvom rade “dobrú” genetiku, zvyšok je tvrdý tréning.

Ak pravidelne vykonávam určitý pohyb – a vykonávam ho technicky správne – aktivujú sa správne neuróny a správne vlákna. Zlepšujem sa v ovládaní svojich svalov a tým pádom zlepšujem aj silu. Je to podobné, ako keď chcete pohnúť malíčkom na nohe – hýbe sa len spolu s ostatnými prstami. Sú ľudia, ktorí ovládajú malíček samostatne a tréningom sa to dá do určitej miery naučiť. Rovnako sa dá tréningom zlepšiť sila. Ak však vykonávam pohyb nesprávne – len aby bol – zapájam nesprávne svaly a cvičenie sa míňa účinku.

Arnold-Eddie-Hall.jpg
Eddie Hall (s činkou) má priaznivú genetiku na silové výkony, jedna jeho noha vygeneruje výkon ako menšie auto. Arnold Schwarzenegger má zase silné vôľové vlastnosti a odhodlanie.

BazinetRingsZákladné cviky by sa mali naučiť už deti počas školskej telesnej výchovy, Bohužiaľ, táto oblasť vzdelávania je často nedostatočne napĺňaná, čo sa týka obsahu a rozmanitosti, a preto tu máme dospelých, ktorí nevedia vykonať poriadny drep a pri tlakoch činky nad hlavu im padajú lakťe. Chceli by chudnúť alebo zlepšovať silu, no chýbajú im k tomu základné predpoklady.  Ľudia najskôr musia získať prostriedky = vybudovať si určitú úroveň sily a naučiť sa základné pohyby. Až potom sa dá vhodnou kombináciou prostriedkov zamerať na cieľ: zvýšiť silu, zlepšiť výkonnosť, schudnúť, odstrániť svalovú nerovnováhu. Je to ako abeceda – naučím sa písmenká, potom ich spájam do slov, viet a článkov.

EvolutonNemusím byť Einstein, aby som pochopil, že čím väčšiu záťaž zvládam, tým spálim viac energie – a tá pochádza aj z tuku. Navyše, keď už mám určitú úroveň sily, môžem do tréningu zaradiť aj náročnejšie prvky a spájať ich do kruhových tréningov – ktoré majú väčší metabolický efekt. Silový tréning (najmä, keď sa používajú ťažké váhy) má úplne inú hormonálnu odozvu, ako napríklad beh alebo iné aktivity. Telo sa pri ňom dokáže nastaviť do anabolického režimu, kedy vo zvýšenej miere spaľuje tuk a buduje svaly.

CF_DB_snatch_upFull (2)
“Keď si zviera ľahne na chrbát, je to signál, že sa vzdáva,” povedal crossfitter Mikko Salo v jednom videu. Odvtedy to už nerobím.

Metabolický efekt by sa dal opísať ako stav, kedy je telo nútené ísť za hranice toho, na čo je zvyknuté, dopĺňať energiu z náhradných zdrojov (bez kyslíkový metabolizmus a neskôr tuk) a tým pádom aj zlepšovať kondičku a postavu. Obranné mechanizmi fungujú a snažia sa prispôsobit podmienkam s obmedzenou dodávkou kyslíka (400 m šprint) alebo pálením stehien (séria 20 a viac drepov).  Telo to prežije, ale následne je nútené siahnuť to rezerv a energiu doplní aj zo zásob tuku. Zároveň sa učí lepšie hospodáriť s kyslíkom – a preto sa výkonnosť zlepšuje.

TrainSmarterVždy hovorím, že dôležitá je technika a potom intenzita tréningu. Pre chlapov keď pri tréningu ovládam správne svaly, tak aj narastú správne svaly. Pre ženy: aktívny pohyb má vždy väčší prínost ako rôzne zázračné metódy na chudnutie. Ľuďom, ktorí ich vymýšľajú (najľahšie je zarobiť na nešťastí druhého), by som zobral oprávnenie a nevrátil ani na konci školského roka. Je logické. že ľudia hľadajú ľahšiu cestu, lebo tak to v živote funguje – od počiatku sme nastavený na šetrenie energie kvôli prežitiu. Ale ak chcem, aby bol môj tréning účinný – musím sa vybrať ťažšou cestou, aspoň na tých 20 – 30 minút. Pozitívne to ovplyvní ďalšie zložky života, či už vďaka kondičným ale aj vôľovým a charakterovým vlastnostiam, ktoré šport buduje.

P.S. Väčšia sila nemusí vždy znamenať väčšie svaly, z našich tréningov z vás kulturista nebude, ale zlepšíte si postavu a kondíciu. A to je dôležitejšie.

Advertisements
Categories: Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s