Blogy z M&F – workout a výživa

Tu je prehľad mojich blogov zo stránky MUSCLE&FITNESS. Pod úryvkom je preklik na konkrétny blog.

Výzva od majstra sveta 

|foto: ERIK RÉDLI, BORIS BÁRDOŠ a ZDENĚK DRYÁK

Pri tréningu prijmem akúkoľvek výzvu. Alexis Gonzalez, majster sveta v men´s physique 2015, mi povedal, že cieľom jeho tréningu je postava. Výzvu som prijal…

Pre človeka je hanba, ak zomrie bez toho, aby vyskúšal, že čoho všetkého je jeho telo schopné.“ SOKRATES

Alexis-GonzalezCieľom môjho tréningu nikdy nebola estetická zložka ­– vyzerať dobre v plavkách. Preferujem kondíciu a výkonnosť. Pomerne sa mi to však darilo ­– celkom dobre vyzerať, ako vedľajší produkt správneho výberu cvikov, metód, tvrdej práce, stravy a genetiky. V máji som bol ako novinár na majstrovstvách Európy v kulturistike a fitness v španielskej Santa Susanne. V jedno ráno som si išiel zacvičiť do parku pri hoteli, vytvoril som si krátky tréning v štýle crossfitu. Vedľa mňa cvičili dvaja Španieli. Robili zhyby na hrazde s dopomocou – jeden druhého pomaly spúšťali z vrchnej pozície až takmer do prepnutia lakťov.

Jeden zo Španielov bol Alexis Gonzalez, minuloročný majster sveta IFBB v kategórii physique do 170 cm, ktorého som stretol počas MS v Budapešti v novembri 2015. Druhý bol pretekár, jeho zverenec. Pomalým spúšťaním sa snažili precítiť určitú časť chrbtového svalu, aby ho napumpovali pred súťažou. Obaja sme používali ten istý cvik – zhyb na hrazde. Mojím cieľom však bola efektivita pohybu; oni sa snažili o opak – precítiť svaly čo najviac.

ErikPhysiqueVtedy som si lepšie uvedomil, že vyzerať dobre a vyzerať dobre sú niekedy dve rozdielne veci. Medzi bežnými ľuďmi na kúpalisku vyzerá človek v dobrej kondícii trošku ako grécky boh. Medzi pretekármi na pódiu by sa však stratil. Kategória men´s physique je občas zaznávaná, že sú to len plážoví frajeri a navyše majú zakrytú najsilnejšiu telesnú partiu – nohy.

Aj v men´s physique je potrebná špecifická príprava. Netrvá to možno tak dlho, ako keď kulturista buduje a skvalitňuje svalovú hmotu, alebo futbalista zlepšuje zručnosti v práci s loptou. Pretekár physique však takisto musí vyzrieť a naučiť sa, že ako funguje jeho telo, ak sa chce posunúť na vyššiu úroveň. A čo je ešte dôležitejšie, musí mať príjemné vystupovanie a charizmu.

Z rozprávania Alexisa sa dalo vyrozumieť, že pre neho je to životný štýl, nie len hobby alebo povinnosť. Naša debata sa netočila okolo sérií a opakovaní, ale rozoberali sme skôr psychologickú rovinu tréningu. Rozhodol som sa, že po návrate zo Španielska aj ja viac zapracujem na estetickej zložke svojej kondície. Občas prospeje pozmeniť tréning a dať si výzvu. Upozorňujem, že som už mal slušný kondičný základ a relatívne nízke percento tuku, takže mi stačil mesiac na prípravu. POKRAČOVANIE

 

Krásna vnútri, silná navonok

Keby som chodil s fitness modelkou, určite by to nebolo preto, že vyzerá ako fitness modelka.

22. 1. 2016

U ľudí by sme mali hľadať vlastnosti skryté pod zovňajškom, ktoré ich robia naozaj atraktívnymi. Je to opak toho, čo robil Michelangelo, keď opracovával kameň, až kým nedostal nádherné telo antického atléta. Dnes veľa ľudí vidí len obraz – image a vytvára si názor bez toho, aby zistili, že čo sa za ním skrýva. Pokračovanie

Crossfit je in

Prečo by sa mali deti učiť aj vzpieranie a gymnastiku?

ea1af77d0b1be42664af099509e05d86

Za normálnych okolností by dvaja chlapi po práci zamierili na pivo a ak by sa aj náhodou ocitli v posilňovni, pravdepodobne by si merali silu v benčprese. My s kolegom v malom fitku, v ktorom pracujeme, sme sa však rozhodli skúsiť verziu vzpieračského nadhodu z visu a hneď sme aj začali nakladať činku pred očami prichádzajúcich klientov, z ktorých niektorí ani neverili, že to železo na stojane dokáže niekto zodvihnúť.

Čo spôsobilo, že ľudia súťažia vo vzpieraní alebo v cvičení s kettlebellmi a nacvičujú gymnastiku? Určite to nie je obdiv k priekopníkom silového tréningu z východného bloku, ktorý používali guľu s uchom dávno predtým, ako bola dostupná na eBay a nie je to ani snaha priblížiť sa proporčnému rozvoju antických atlétov podľa vzoru Michelangelovho Dávida. Je to crossfit, fitness odvetvie, ktoré sa predáva a ktoré predáva.

Kombinácia gymnastiky, atletiky a vzpierania je skvelý šport pre tých, ktorí sa snažia o komplexný rozvoj kondície a majú radi výzvy. Pokračovanie

Spiderman syndróm1b368413c52a49cf5dc43eb42c34415f

Pamätáte si príbeh Spidermana: mladého novinára Petra uštipne infikovaný pavúk a jeho telo nadobudne super-schopnosti, o akých každý len sníva. No s veľkou mocou prichádza aj veľká zodpovednosť. Schopnosti by sa ľahko mohli obrátiť proti nemu, ak by ich nedržal od kontrolou. Peter pochopil, že ich musí používať opatrne a na správny cieľ.

Ako súvisí Spiderman s mojím príbehom? Počas rokov tvrdého tréningu a odriekania si rôznych pôžitkov som si vypestoval určitú úroveň odolnosti a tolerancie voči bolesti. Na tréningoch bojových umení som sa naučil, prečo boxeri a iní bojovníci trénujú brušné svaly tak tvrdo – nervové receptory si zvyknú na neustálu záťaž a bolesť a nepovolia ani pri tvrdých úderoch. Svoj podiel na tom má aj adrenalín, ktorý potláča potláča rušivé podnety
Pokračovanie

Čo ma naučil street workoutHectorMeLocomotivaWEB

Londýn, Stratford, detské ihrisko neďaleko olympijského parku. Koniec januára, sneží a prsty mi primŕzajú k detskej preliezačke, na ktorej robím zhyby s prednožením. Na jednej strane je to dobre, lebo sa aspoň nezošmyknem. Po každej sérii však spájam prsty a dýcham na ne horúci vzduch, rozmýšľajúc nad tým, ako asi budem ďalších 12 hodín triediť šaty v športovom obchode. Trvá to však len pár sekúnd, presúvam sa totiž k ďalšiemu stanovisku, kde robím šprinty. Po pol minúte si hľadám pľúca niekde v hrdle a úplne som zabudol na bolesť, ktorú mi spôsobil mráz. O zime ani reči. Vyzliekam si bundu, ktorá obmedzuje pohyb. Mladá mamička odťahuje svoje dieťa z ihriska so slovami „nezavadzaj ujovi, keď cvičí“. Ja ju však hneď zastavím, že to je OK a uvoľním preliezku. Aj tak sa už presúvam na ďalší cvik. Makaj tvrdo, ale buď tolerantný k okoliu. Život je o ľuďoch. Pokračovanie

Kebab verzus pizzaa8abc3e01d436c6663743ece9cb82be7

 

  • To isté jedlo môže byť považované za zdravé aj nezdravé, záleží od surovín a spôsobu prípravy.
  • Keď si kebab a pizzu pripravíte doma alebo v kvalitnej reštaurácii, najete sa kvalitne a zdravo. Kto sa však stravuje na ulici priamo z ruky, musí si vedieť vybrať „menšie zlo“.
  • Kurací kebab bez dressingu v tenkej placke je relatívne zdravá fast-foodová alternatíva, pozor však na omáčky.
  • Tenký kus pizze s bohatou oblohou tiež nie je najhoršia voľba, ja si ho však väčšinou dávam len ako prílohu k syru cottage alebo mozarelle.

Fast food, to už nie je len hamburger alebo Big Mac, ktorý funguje hlavne ako index pre porovnávanie kúpnej sily jednotlivých mien. V poslednom čase väčšina ľudí chodí na kebab alebo trojuholník pizze. Preto som sa rozhodol porovnať tieto dva posledné trendy rýchleho stravovania. Pouličnú verziu talianskej renesancie a ďalší z pozitívnych prínosov arabskej kultúry. Pokračovanie

Hovädzie verzus bravčovéde28bda0e4ca46a1f7edc0dc1d5357a0

 

Hovädzie mäso je považované za jednu z najkvalitnejších a najhodnotnejších potravín, hlavne medzi vyznávačmi trendu fitness. Hovädzí steak je symbolom vyššej triedy stravovania; večerou, na ktorú vás odvezie súkromný šofér a ktorá vás nasýti na celý deň. Ľudia na Slovensku však odjakživa zabíjajú prasa a spracujú všetko, čo ponúka. Navyše, prasatá sprevádzali človeka už od dávna a ich DNA je štruktúrou podobná tej našej, čo dáva za pravdu Georgeovi Orwellovi. Pokračovanie

Tuniak verzus lososcabb0623cb263e22ae16ccb2dcdd7125

Ryby sú hlavný zdroj bielkovín pre jednu miliardu ľudí a tiež je to jedna z najobchodovanejších komodít. S vývojom ľudskej spoločnosti sa obchod zmenil zo záležitosti miestnych rybárov a trhov na celosvetové preteky. To všetko vďaka globalizácii a nástupu technológie. Rybár, námorná stráž, továreň na spracovanie rýb, proces a štádium zmrazenia, trh, prepravca, veľkoobchod, maloobchod, zákazník… to všetko má vplyv na cenu a kvalitu ryby. Toto som sa dočítal v knihe The Price of Fish (Cena rýb). Ekonómovia Michael Mainelli a Ian Harris v nej rozoberajú bežné ekonomické otázky na príklade obchodu s rybami. Ryby kŕmia 1/6 svetovej populácie, zahŕňajúc bodybuilderov. Preto stojí za to pozrieť sa na ne bližšie. Zameral som sa na dve najpopulárnejšie ryby, lososa a tuniaka. Ernest Hemingway opisuje boj starca s mečiarom na mori, ja som sa vybral na lov do hypermarketov a mraziacich pultov predajní. Pokračovanie

Categories:

Leave a Reply

