Vo Florencii nemusíte hľadať renesanciu: je na každom kroku.

1, Návod na vládnutie

396713_article_photo_yrh3tus0_600xNiccolo Machaivelli sa vo svojich dielach zaoberal problematikou štátu a vládnutia. V jeho názoroch prevláda pragmatizmus a cynizmus: Uprednostňoval rozhodnutia založené na racionálnom uvažovaní pred emóciami, pocit strachu pred láskou a neštítil sa dokonca ani použiť násilie – ak to bolo pre dobrú vec.. Jeho dielo Vladár je akýsi návod na vládnutie, ktorým sa riadia generácie vládcov – od vlády teroru počas Veľkej francúzskej revolúcie, Napoleona, Nacistické Nemecko, až po moderných diktátorov, a aj niektorí prezidenti by sa našli v jeho citátoch. Tu je zopár z nich.

Láska a strach môžu len ťažko existovať pohromade, ale ak si máme vybrať, je oveľa bezpečnejšie byť obávaný než milovaný..

Politika nemá nič spoločné s morálkou.

Podviesť podvodníka je dvojité potešenie.

Nenávisť je možno podnietiť ako dobrými, tak zlými skutkami.

Múdry vládca by nemal byť verný svojim sľubom ak to je v rozpore s jeho záujmami.

Múdry človek urobí na prvý raz to, čo blázon urobí nakoniec.

2, Znovuzrodenie európskej kultúry

396713_article_photo_eij8b2q0_600xVeľa historikov spája Florenciu so znovuzrodením európskej kultúry. Rinascimento doslova znamená znovuzrodenie alebo renesancia a vzťahuje sa na návrat k antike. Európa sa v 14-tom storočí zobúdzala z obdobia temna Stredoveku. K moci sa začali dostávať mešťania a obchodníci a moc cirkvi oslabla. To sa prejavilo aj v umení. Predtým museli byť svätci (málokedy sa zobrazovali bežné postavy) plne zahalení a ich veľkosť musela zodpovedať dôležitosti. Král alebo biskup bol vždy väčší ako roľník, aj keď boli ďalej v priestore. Renesanční umelci, ako napríklad Giotto, začali experimentovať a prinášať emócie do strnulých tvárí. Masaccio namaľoval obraz svätej trojice a ako prvý zachytil lineárnu perspektívu – 3D efekt. Niektorí ľudia údajne chceli vstúpiť do obrazu na stene baziliky Santa Maria Novella, lebo si mysleli, že je živý. To je jedno z miest, kde sa začala renesančná kultúra.

3, Ideálne proporcie

396713_article_photo_9ffrokk0_600xMichelangelova socha Dávida predstavuje akýsi ideál mužského tela, ktorý sa dodnes veľmi nezmenil. Umelci hľadali ideálne proporcie, vracajúc sa k sochám atlétov a bohov zo starovekého Grécka, a venovali sa aj štúdiu anatómie. Micheangelo a Leonardo chodili do nemocníc, kde rezali mŕtvoly, pripevňovali ku kostiam šnúrky, aby ich videli pri pohybe. Botticelliho Venuša alebo postavy z Primavery sú zase blízko ženského ideálu ženského tela. Aj keď populárny trend prezentuje niečo iné, stále lepšie, ako anorektické modelky, z ktorých sa stratili znaky ženskosti. Botticelli dával do svojich malieb viac emócií a fantázie, ako jeho predchodcovia, ktorí mali viac pragmatický prístup. Ako pastier, Dávid musel byť na nohách celý deň a preto na sebe nemohol nosiť príliš veľa svalovej hmoty, ako dnešní kulturisti. Stálo by ho to veľa energie. Jeho lýtka sa zdajú veľké v porovnaní so stehnami, ale lýtka rastú inak, ako väčšina svalov a možno zhrubli od každodennej chôdze. (ako lýtka cyklistov) Športovci a vojaci v špeciálnych jednotkách majú podobné „funkčné svaly“ ako on.

4, Príbehy, ktoré stále napodobňujeme

396713_article_photo_yzu8vn20_600xMachiavelli bol otcom modernej politickej teórie a Dante je zase otcom modernej taliančiny. Ako prvý začal písať v toskánskom nárečí, a nie v latinčine. Predtým bol politický aktivista a vojak a jeho tvorbu ovplyvnila aj láska k žene menom Beatrice. Možno tým začal celú sériu klišé, keď je konanie hlavného hrdinu hnané emóciami, napríklad Rómeo, Veľký Gatsby, Darth Vader a dokonca aj Batman mal Rachel. Vo svojej Božskej komédii sa Dante ocitol uprostred tmavého lesa a cesta sa mu stratila z dohľadu. Každý sa občas ocitne na križovatke, a Danteho tvorba mala vplyv na Petrarcu, Boccaccia, vo Florencii istý čas pobudol aj Geoffrey Chaucer – autor Cantenburských poviedok – a inšpiráciu nájsť aj u Shakespearea (veď Rómeo a Júlia a Kupec Benátsky sa odohrávajú v Taliansku).

5, Peniaze použité na rozvoj umenia a start-upov

396713_article_photo_sv7hagi0_600xV 15-tom storočí vo Florencii vládla rodina Medici. Založili jednu z prvých bánk v Európe a požičiavali peniaze domácim a zahraničným investorom, ktorí chceli financovať svoje aktivity (napríklad kúpiť loď, najať posádku a skúsiť priviezť vzácny tovar). Zaviedli aj dane a vďaka svojim aktivitám (niektoré mohli byť v súlade s Vladárom) nadobudli značné bohatstvo. Okrem výstavby palácov a kostolov podporovali aj vzdelávanie a umenie. Diela Michelangela, Leonarda a ostatných vznikli za ich sponzoringu. Medici boli akýsi renesančný start-up anjel, ktorý investoval do kultúry. Podobné, ako keď si niekto kúpi obraz za milióny, aj keď si nie som istý, že aká čiastka ide umelcovi.

Originál na sme.blog.sk

Advertisements
Categories:

1 Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s