Cardiff: Hlavné mesto welšského nacionalizmu, rugby a kultúry

 

cardiffbaydahlsq
Cardiff bay – záliv.

Rozhodol som sa navštíviť Cardiff, hlavné mesto welšského nacionalizmu, rugby a kultúry.

Aj keď som vo Walese predtým nebol, vedel som niečo o histórii a kultúre, keďže welšský a škótsky nacionalizmus boli súčasťou mojej diplomovej práce. A naozaj je to tam o niečo odlišné ako v Anglicku, hlavne v prisťahovaleckom pralese v Londýne, kde som žil.

Welšský parlament

cardiffbaysenedd
Welšský parlament

Počasie bolo teplé, stačilo mať na sebe tričko. V Londýne sa vždy zíde mať po ruke aj bundu a dáždnik. Najskôr som nasadol na autobus do zálivu (Cardiff Bay), aby som videl more. Celodenný lístok ma vyšiel 3.40 libier. V Londýne by som za to mal jeden „výlet“ metrom počas špičky.Viem, nemal by som porovnávať neporovnateľné, pretože tie vysoké ceny majú svoje opodstatnenie (údržba, amortizácia a únava materiálu, ktorý príde do kontaktu s miliónmi cestujúcich každý deň), ale nemôžem si pomôcť.V zálive som si pozrel Wales Millennium Centre (kultúrne a konferenčné centrum, asi niečo ako PKO) a Senned – budova parlamentu. Wales získal vlastný parlament  po referende v roku 1997, ktorý prevzal právomoci v niektorých oblastiach prešli. Dôležité veci, ako napríklad dane a armáda, sú však stále v kompetencii Londýna. Podobne ako Škóti, aj Welšania sa snažia o úplnú samostatnosť.

Millennium Stadium a Mickey Mouse

cardiff-mc
Millenium centre

Autobusom som sa dostal naspať do centra a nechal sa odfotiť pred Millennium Stadium. Tá turistka potrebovala 4 pokusy, kým stlačila ten správny gombík. Neďaleko odtiaľ bol rugby obchod a ďalšie na Hlavnej ulici. Rugby má vo Walese dominantnejšie postavenie ako futbal. Najmä počas turnaja šiestich krajín. Je to chlapský šport. Futbal často kritizujú, že je príliš skomercionalizovaný a hráči sú porcelánové panenky, ktoré idú k zemi a dožadujú sa penalty pri každom dotyku v šestnástke. Určite aj hráči rugby podvádzajú a dožadujú sa výhod. Je to súčasť ľudskej povahy. Ak by som sledoval rugby, vedel by som o tom. Tiež mám podozrenie, že vo Walese existuje rugbyová komercia, ale nemal som čas ju zažiť počas mojej krátkej návštevy.

cardiffmillenniumstadiumme
Millenium Stadium

Hrad

cardiffcastleon

Okrem rugby, Welšania sú hrdí na svoj národ a jazyk. V obchodoch sa dajú kúpiť knihy o histórii jazyka, dokonca aj o histórii rugbyovej hymny. Nápisy sú dvojjazyčné, vo welštine aj v angličtine. Welština je jeden z keltských jazykov, úplne odlišná od angličtiny. (podobá sa na runy v Pánovi Prsteňov). V súčasnosti ho plynule ovláda asi 200 000 Welšanov.

 

Categories:

Leave a Reply

